torsdag 31 maj 2012

Vad ska jag som lärare tänka på?

I nedanstående klipp pratar Inger Nilsson, universitetsadjunkt i specialpedagogik, om vad jag och du som lärare behöver tänka på när vi märker att det finns elever som inte hänger med i undervisningen. Denna problematik brottas jag dagligen med. Det är så svårt att göra det rätt för alla. Ena lektionen fångar jag en klick, i nästa är det andra klicken som känner sig mest tillfreds. Än har jag aldrig hållt en lektion där alla elever har förstått och hängt med på precis allt. Egentligen är ämnesplaner och betyg ibland en tillbakahållare. Jag har en ämnesplan att förhålla mig till, det är inte jag som bestämmer vad min undervisning ska innehålla. Det är sååå frustrerande. Jag vill ju att alla mina elever, varje lektion, ska säga "jihaaa, nuu lärde jag mig massa som jag inte kunnat innan". Någon där ute som har ett tips på den perfekta lektionen, som fångar alla? Starka som svaga? Digitala verktyg, som används på rätt sätt, tror jag iallafall kan sudda ut de extrema skillnaderna...

1 kommentar:

  1. Ett svårt problem som vi alla brottas med om vi undervisar. Men det finns ändå hopp om att digitala verktyg kan innebära en förbättrad och individualiserad inlärningssituation för alla elever, men den perfekta lektionen finns nog inte eftersom den borde se olika ut för alla. Som det står i "The Theory and Practice of Online Learning" (s. 360) ... för att vara en effektiv lärare bland digitala verktyg måste man ha uthållighet och uppfinningsrikedom.

    SvaraRadera