För någon dag sedan läste jag en artikel i dagens nyheter som problematiserar det här med vårt förändrade lärande, lärare men framförallt elever. Digital kompetens i klassrummet har aldrig var så centralt som det är idag och det pga det ökade trycket från elever och föräldrar på skolan. Jag kan nog tycka att undertonen är något för negativ, jag gillar överlag det nya sättet att tänka utbildning och lärande. Det behöver inte vara "bättre förr". Men artiklen är ändå läsvärd. För precis som Tomas Kroksmark skriver i boken "från wikis till mattefilmer" (som i sin tur är lånat av Truman Capote) så är förmiddagens utopier eftermiddagens verklighet. Det traditionella lärandet ändras och med det de tradtionella eleverna och förhoppningsvis de traditionella lärarna. Förändring i sig är inte dåligt, det är ju bra. För det mesta. Här kommer länken till artiklen:
http://www.dn.se/livsstil/nar-egot-tar-examen
/Ida
Intressant. Jag håller med dig om att det ofta finns en negativ underton. Tyvärr uppfattas datorer ibland som en sorts avancerad leksak i skolan istället för det kraftfulla verktyg det kan vara.
SvaraRadera