Bild på när två av mina elever arbetar med appen.
Appen är uppbyggd som en laboration där eleverna kan välja om de vill titrera en syra med en bas alternativt en bas med en syra. Just den här lektionen har jag planerat för vilka tireringar de ska utföra. När de utfört titreringen i appen ska de räkna ut syrans/basens koncentration och sedan mata in svaret i appen. Appen rättar sedan deras svar.
Jag tycker att appen var otroligt pedagogisk och passade alldeles ypperligt att arbeta med under ett lektionspass. Jag önskar att det fanns fler applilkationer av denna typ ute på marknaden! Här kommer ifylld bedömningsmatris där jag har värderat appens undervisningsvärde:
Som ni ser tycker jag att utvecklingsområden för appen är att den först och främst är för "skolig". Kanske hade varit bra med ett tävlingsavsnitt där man kan möta varandra? Sedan hade feedbacken kunnat utvecklats!
Här kommer den film som jag har lagt upp på youtube där jag utför en syra/bas-titrering och sedan visar hur man utför beräkningarna:
/Ida
Hej Ida!
SvaraRaderaSjälv är jag inte någon kemist, men på SETTdagarna talade man bl a om The Flipped Classroom och det kan din film utnyttjas som.
Undervisningsfilmer som elever kan ta del av före lektionen som förberedelse inför genomgång/labb och diskussion och efter lektionen som repetition. Sådana filmer kan användas inom de flesta av skolans ämnen. Skolbiblioteket kan också lägga ut sökinstruktioner när det gäller t ex databaser. För den som inte kan, hinner eller vill göra youtube-inslag (eller motsvarande) själv finns ju som tur är mycket som redan andra har lagt ut och som är möjligt att använda.
I detta sammanhang är det förstås viktigt att pedagogen vet att alla elever har möjlighet att se den avsedda filmen antingen på egna eller skolans datorer.