onsdag 20 mars 2013

Bedömning för lärande - evolution

Igår var jag på föreläsning där forskaren Alli Klapp diskuterade bedömning och betyg med oss kursdeltagare. Det där med bedömning är ju väldigt intressant. Hur använder vi bedömningen för att främja lärandet? 

Det är självklart svårt, iallafall till en början. Hur ska jag planera min undervisning bort från det som jag är bekväm med (eller utsatt för) under hela min skoltid till något hela annat. För mig är formativ bedömning i undervisningen inte bara ett sätt att bedöma utan det är även ett sätt att se på kunskap. Min kunskapssyn och synen på lärarens roll har under några få år ändrats radikalt. Jag planerar min undervisning på ett helt annat sätt. Men min verkliga helomvändning kom när jag fick upp ögonen för hur digitala verktyg kan användas i undervisningen. Plötsligt blev det så mycket enklare att vara formativ. För mig hör digitala verktyg och formativ bedömning ihop. Det är de två sakerna som genomsyrar min undervisning.

Det handlar det om att skapa stödstrukturer och mallar, men att sedan låta eleven påverka och vara en del av processen. Jag har flera konkreta tips på hur man kan genomföra det. Just nu håller jag en kurs som är helt ny; Naturkunskap 2. Den är ju typ som Naturkunskap B men den har ändå ändrats så pass att jag vill kalla den "ny". I den finns det ett evolutionsavsnitt. Evolutionsläran är ju sjukt intressant men jag har lovat mig själv att hålla nere antalet statiska föreläsningar. Och just evolution blir väldigt lätt statiskt. Mycket för att eleverna inte riktigt är bekanta med begreppet sedan tidigare och därför blir diskussionerna om begreppet evolution och dess mekanismer inte särskilt stora. Det blir mycket "Läraren pratar, eleverna lyssnar". Och forskningen säger att lärandet inte är särskilt stort i denna typ av undervisning. Alltså ska jag inte tro att mina elever lär sig sådär vansinningt mycket genom att bara lyssna på mig när jag föreläser. Så jag tänkte och tänkte. Hur kan jag göra detta roligare och mer lärorikt? Här är min idé (Nedan följer den arbetsbeskrivning som jag kommer att ge mina elever):


Arbetsuppgift evolution

I denna arbetsuppgift ska ni producera en egen film som på något sätt handlar om livets uppkomst och evolution. Till er hjälp har ni en dator och programmet screencast-o-matic. Ni kommer att delas in i fem grupper och varje grupp kommer att ha sitt specialområde. De områdena som finns att välja på är:

·         Evolutionen- en översikt från livets uppkomst till nu (tidslinje)

·         Evolutionsteorin: teorins uppkomst och mekanismer

·         Evolutionsteorin: Bevis och motbevis

·         Dinosauriernas tid

·         Människans evolution

Har ni något eget förslag på område inom evolution som ni hellre vill arbeta med så går det såklart bra.  Den färdiga produkten, filmen, kommer att visas inför klassen. Filmen kommer även att publiceras på youtube (dock frivilligt), så att andra kan ta del av det ni har gjort och lära sig av det. Filmen kommer bedömas i avseende på naturvetenskapligt innehåll och struktur, se bedömningsmatris nedan. Lämplig längd är mellan 5-10 minuter.

Projektet löper över 4 veckor och inkluderat i detta ska vi även utföra ett formativt bedömningsarbete.  Tidsplan:

Vecka 1. Förarbete och insamling av material

Denna vecka ska ni samla material till filmen samt läsa in er på ert område. Jag kommer att ge litteraturtips och länktips. Inför nästa vecka bör all fakta inom ert område vara sammanställt.

 Vecka 2. Filmvecka

Denna vecka ska ni planera och förbereda er film. Filmen kan anta olika karaktärer. Var kreativ! Lite olika tips på digitala verktyg som du kan använda för att bygga upp din film:

·         En powerpoint presentation, där ni pratar till. Screencast-o-matic spelar in det som finns på skärmen samt ljud.

·         Voki. Låt en avatar presentera, introducera eller avsluta din film (http://www.voki.com/)

·         Lägg till färdiga animationer som förklarar ert område som en del av filmen. Finns en uppsjö på nätet.  Bl.a. på denna sida: (http://www.evolution-of-life.com/en/home.html)

·         Egengjord animation. Ni kan exempelvis använda er av ”goanimate” (http://goanimate.com/) som ett trevligt inslag. Dock kan man inte göra så långa klipp i gratisversionen, utan denna animation får vara en del av filmen.

·         Består din film av mer än bara en inspelad powerpoint så måste du klippa ihop den med hjälp av verktyget moviemaker, finns på skolans datorer.

När er planering av filmen är färdig så ska ni genomföra en självbedömning med hjälp av bedömningsmatrisen och gensvarsprotokollet (filmen produceras efter självbedömningen, ni självbedömer alltså enbart er planering och idé). Självbedömningen lämnas in till mig, läraren. Inför nästa vecka bör planeringen och självbedömning av planeringen vara utförd.

Vecka 3. Filmveckan

Ni utför era inspelningar och avslutar er film.

Vecka 4. Redovisningsveckan

Denna vecka är det filmtajm. Vi kommer att titta på varandras filmer och därefter utföra en kompisbedömning.

 
Nu vet ju inte jag om mina elever lär sig bättre på detta sätt än föreläsning/prov-modellen. Men jag vet att de kommer tycka det är bra mycket roligare iallafall. Och lustfyllt lärande är ju aldrig fel. Bedömningsmatrisen för arbetsuppgiften ser ut enligt följande:

 


 
 
/Ida
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar