Nu i höst har jag börjat läsa en masterutbildning i utbildningsvetenskap. Första kursen handlar om kvalitetsarbete och kvalitetssäkring i skolan. Inom det läser vi en hel del om skolutveckling och metoder för skolutveckling. IT-freak som jag är fick jag en positiv överraskning när jag läser boken "Strategier och förändringsmyter" och en av de prestenterade skolutvecklingsstrategierna är införandet av IT i skolan.
Författarna beskriver den höga tilltron till teknikens förändrande kraft och att det därför kan leda till grusade förhoppningar. IT i sig är inte så revolutionerande som man kanske kan tro. KK-stiftelsen gjorde en markant satsning på IT i skolan i slutet av 90-talet som blandannat medförde att datortäthet i skolan ökade, nätverk byggdes och fortbildning av lärare genomfördes. Trots insatserna framhölls det att krånglande teknik, bristande tillgång till datorer och bristande kunskap hos lärare var en bromskloss för ökande IT-användning i skolan.
Om IT ska kunna leda till skolutveckling så är det inte tekniken man främst ska fokusera på. Det är inte grunkan som är IKT utan det är den lärande organisationen som kan se till att satsningen leder till utveckling. Författarna framhöll flera faktorer som positiva faktorer i införandet av IT som skolutvecklingsstrategi. Mest intressant tyckte jag att det var att det är organisationens utformning och klimat som kan bidra till en lyckad implementering av IT. Om lärarna får tillfälle att lära av varandra så är det way mycket bättre än att låta de gå på punktinsatser i form av fortbildning. Organisationen måste vara en lärande organisation där lärarna får tillfälle att arbeta nära varandra, besöka varandras klassrum och inspireras. Det är då det blir mest troligt att de kommer lyckas i implementeringen av IT.
Nu handlar inte boken enbart om IT som skolutvecklingsstrategi utan de presentera fem till. Är ni intresserad av skolutveckling så kan jag varmt rekommendera boken. Den är bra och intressant. Absolut läsvärd!
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar