måndag 22 oktober 2012

Flippa klassrummet ger pedagogiska möjligheter

Denna terminen har jag på allvar börjat flippa mina klassrum. Jag var först lite obekväm, man låter ju kontrollen föras över till elevens ansvar... så därför började jag lite försiktigt. Men nu har min comfortzon sträckt ut sig och jag är nöjd med det ansvar jag vågat tilldela eleverna. För det är det som det handlar om, att flippa rollerna. Det är för tidigt att säga om det ger några högre kunskapsnivåer i klasserna men en sak är saker; flippa klassrummet har verkligen fått igång mina tankar om pedagogik på en helt annan nivå än tidigare. Jag har gått från kemist till lärare i kemi. Där lärandet sätts i fokus.

Perspektivet på mig själv som lärare och lärarrollen har ändrats markant under de 4 år som yrkesverksam lärare. Det är lite som att köra bil. Till en början stirrar man ner i marken och försöker förtvilat inte tappa kontrollen och krocka. Men ju mer bekväm man blir desto mer vågar man lyfta blicken. Saker som händer på vägen bidrar till den stundande bekvämligheten. För mig var det viktigt i början att ha koll på faktan. Men nu har jag kört kurserna några gånger och har mer stabila faktakunskaper. Istället för att förbereda mig med att läsa på om olika kemiska processer kan jag istället läsa på hur jag på bästa sätt ska undervisa om de kemiska processerna. Det är nu det börjar bli roligt att vara lärare... för nu sysslar jag med lärande. Ett tips på vägen: Titta gärna på nedanstående film som handlar om metoden flippa klassrummet. Och börja flippa (om du inte redan gör det) nu!



 
 
/Ida

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar