måndag 6 februari 2012

Inlämningsuppgift och pedagogiska tankar

Har precis skickat in min första riktiga inlämningsuppgift. Känns som om man är på väg. Ju mer jag läser och sätter in mig i det här med digital kompetens i klassrummet desto mer hooked blir jag. Fast det är klart, mitt teknikintresse har alltid funnits där. Men jag blir liksom lyrisk över alla möjligheter som finns och som bara funnits där utan att jag vetat om det. Tänk hur mycket bättre min undervisning hade varit från början om jag vetat om detta sedan tidigare...

Förra veckan hade vi en förläsare här på vår skola under vår studiedag- Pär Wohlin. Vilken pedagog alltså. Han var dock inte särskilt intresserad av det här med digital kompetens utan använde pärmar och papper för dokumentation. Han hade dock väldigt mycket bra tankar om bedömning och undervisning. Tillsammans med nyttjande av diverse digitala verktyg kan det bli ett orubbligt vinnande koncept. Jag har mycket att göra :)

Här kommer ett klipp med Pär där han beskriver hur man jobba med s.k Rubrics (eller bedömningsmatriser som vi kallar det) på ett konstruktivt sätt:

2 kommentarer:

  1. Ja jag är också lärare. Men jag tror att jag arbetar på lägre åk än du. . Det gillar jag. :)
    Inte nog med att vi får bra reflekterade kunskaper på kursen, vi får också möjligheter till ett spännande närverk

    SvaraRadera
  2. Spännande med ert projekt med paddorna. Det ska bli intressant att följa dina erfarenheter. Tyvärr kommer yngre elever (jag arbetar med åk 1-5) ofta senare in i liknande projekt (med några få undantag som Sollentuna då). Jag har förmånen att ha en framåtblickande rektor när det gäller IT, vilket är en förmån. Det jag önskar är att mina kollegor, politiker och ekonomiska resurser kunde vara lika öppna som hon.

    SvaraRadera