På vår skola har en rad E-beam tavlor installerats, tyvärrr har de bara blivit uppsatta och vi pedagoger har blivit tillsagda att "leka" med dem. Därför anser jag att tavlorna inte kommer till sin fulla rätt. Nu när jag i kursen har börjat läsa in mig lite mer så har jag märkt vilka otroliga möjligheter det finns. Användningsområden som jag inte tänkt på blir möjligt. Så nu har jag bestämt mig för att ge den en ny chans. Efter lovet tänkte jag köra igång ett lite större projekt i Kemi B. Då kommer jag att använda tavlan igen...
Läste förresten en artikel på skolverkets hemsida om det här med att interaktiva tavlor har en lång startsträcka ute i verksamheterna. Marie Leijon (2011) skriver i artiklen om en studie där de flesta lärarna inte har kommit igång med tavlorna ens efter 1,5 år. Tydligen var det bara ett fåtal som använde tavlorna regelbundet.
Synd tycker jag. Men vet samtidigt att jag inte ingår i de där fåtal.... Skärpning även från min sida alltså!
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar