Ju mer jag läser, ju mer jag lär - desto mer säker blir jag på att begreppet "formativ bedömning" är ett mindre bra sätt för att benämna något som egentligen är väldigt bra. Begreppet bedömning begränsar, det tar tankar mot prov och betyg, själva bedömningsförfarandet. Så den delen av begreppet borde bytas ut.
En gång hörde jag en säga att "jomen, visst kör jag formativ bedömning, jag sätter ju inga poäng på provet längre". Jag frågar lite ödmjukt; "vad gör du istället?" varvid jag får svaret "vadå?, alltså jag har bara slopat poängen och sen klistrat in några meningar från kunskapskraven". Jag kunde inte riktigt förmå mig just då att säga något (min haka befann sig nämligen i källaren) utan jag försökte lite obekvämt att snacka mig bort från konversationen. Men denna konversation har förföljt mig länge. För jag insåg då (och senare) att företeelsen "formativ bedömning" är så pass missuppfattad att det inte längre är värt att kallas formativt.
Och jag tror faktiskt att delbegreppet bedömning kan ha bidragit till det. På något sätt är det bäddat för missuppfattningar; att formativt bedöma. Men egentligen innefattar det mer än det. Därför har jag konsekvent börjat säga i samtal med andra "formativt förhållningssätt". För det är ju det det är; ett förhållningssätt. Ett sätt att reflektera över människor, lärande och undervisning.
För ca 1,5 år sedan började jag flippa mitt klassrum. Jag kör hela paketet med videos på youtube och användning av digitala responssystem. Precis i början kände jag mig väldigt hipp. Och när någon frågade vad det var så svarade jag "ah, men du vet - digital kompetens". Men när det hippa och nya började lägga sig så började jag reflektera lite mer, lite större, lite mer pedagogiskt. Jag kom till insikten att flippa klassrummet inte är lika med digitala verktyg. Det handlar om lärande, det formativa förhållningssättet. Flippandet möjliggör ett formativt klassrum. Det finns ingen IKT-pedagogik. Det finns pedagogik som blir något effektivare om vi använder digitala verktygen som hjälpmedel. Men inte IKT-pedagogik. För det är inte tekniken som ger pedagogik (däremot är det ju alltid lite motiverande att använda sig av teknik så att både jag och eleverna förtjusas av det flashiga och coola).
Jag har flippat ett tag och har hittat min gång, mitt sätt. Denna bloggen är ett sätt att sprida de insikter jag gör. I en informell miljö. Vill du vara lite mer formell så tycker jag att det här verkar spännande:
http://barkersthlm.blogspot.se/2013/09/bok-och-bokmassan.html
Även om jag kan flippa så tänker jag ändå läsa boken. Det finns säkert massa med insikter som jag än inte har gjort :)
/Ida
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar