Men det finns samtidigt krafter ute i landet för att helt eller delvis anamma 2-lärarsystemet. Eller co-teachning som det benämns när man läser vetenskapliga artiklar om ämnet. 2-lärarsystemet går ut på att man är två lärare i ett och samma klassrum. Har man möjlighet och resurser att vara två lärare i ett klassrum så finns det många vinster visar forskning. Två-lärarsystemet erbjuder möjligheter som inte kan uppnås när man är ensam lärare i ett klassrum, men saken blir ju inte biff bara för att man råkar vara två lärare i klassrummet. Det gäller att förvalta chansen, big time. På denna sida hittade jag exempel på hur formen för två pedagoger i klassrummet kan se ut. Författaren här är mer inne på hur en speciallärare kan användas som resurs i klassrummet. Men jag ser inga översättningsproblem med att detta även skulle kunna vara en annan "vanlig" lärare.
"Tidigare forskning om samarbete mellan klasslärare och speciallärare/specialpedagoger har i hög grad fokuserat på Co-Teaching. Co-Teaching skildrar olika modeller av samarbete såsom
- One teach, one observe, en lärare leder undervisningen och den andra läraren observerar eleverna,
- Station Teaching, stationsundervisning där eleverna arbetar på tre stationer, två lärare ansvarar för varsin station och på den tredje stationen arbetar eleverna själva i grupp,
- Parallel Teaching, parallellundervisning där klassen delas i två halvor och två lärare undervisar samtidigt,
- Alternative Teaching, alternativundervisning där den ena läraren arbetar med en större grupp elever och den andra läraren arbetar med en mindre grupp som antingen behöver särskilt stöd eller större utmaningar,
- Teaming, teamundervisning där två lärare undervisar tillsammans och på lika villkor samt
- One teach, one assist, undervisning med en lärare och en assisterande lärare där läraren leder undervisningen och den assisterande läraren cirkulerar i klassrummet och hjälper de elever som behöver det (Friend, Cook, Hurley-Chamberlain & Shamberger 2010)."
Just själva formen för hur man kan utnyttja en extra lärare i klassrummet är viktig att tänka över. Så att inte den extra lärare känner sig överflödig och kanske t.o.m. undanskuffad. De två lärarna som ska samarbeta måste komma överens vilka former som passar dem bäst och eventuellt alternera mellan dessa i relation till lektionens innehåll. De två samarbetande lärarna måste även fundera på vilken eller vilka roller resursläraren ska ha. Exempel på roller är:
Spännande tycker jag. Och jag hoppas att jag någon gång i mitt yrkesliv får lov att testa och grotta ner mig ett detta arbetssätt!
/Ida
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar