Hej!
Jag webbade runt lite och hittade denna otroligt inspirerande föreläsning av Tomas Kroksmark:
Föreläsningen innehåller flera intressanta delar. Tomas säger bland annat att: "läraren är den akademiska grupp som är minst intresserade av att forskningsanknyta verksamheten"
Han menar att det beror på att forskarna ställer fler fel frågor och sedan besvarar dem. Det finns en diskrepans mellan forskarnas forskning och den forskning som yrkesverksamma lärare vill ta del av. Ska lärarna kunna undervisa på forskningsbaserad grund så måste vi ta ansvar för att "rätt" forskning genomförs genom att genomföra den själv. Vi borde arbeta mycket mer med praxisnära forskning.
Han har testat detta förhållningssätt på modellskolan i Gränna. Han berättar med humor om förutsättningar för och i projektet. Den personal som inte ville ta del av projektet på skolan blev omplacerade. Hårt men tvunget.
En mycket intressant föreläsning där flera intressanta aspekter tas upp; förutsättningar, forskningsnära praktik, experter inom skolväsendet, variationsteorin, kollegialt lärande, lärarens profession och mycket mer.
/Ida
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar