Jag tycker att det är deprimerande. Nu har jag inte varit lärare särskilt länge så jag har tid på mig att förändra mitt tänk på hur en bra undervisning ska gå till. Men det tar emot när jag inser att visst kan jag hålla föreläsningar men jag ska för gudsskull inte tro att det ger så där värst stor effekt på mina elevers förståelse kring det aktuella området. Ska jag nu föreläsa så får jag göra det med insikten på att det finns andra vinster såsom faktapresentation, förståelsen får vi ta sen.
Men måste förståelsen komma sen? Jag vill ju att varje ynka minut som mina elever befinner sig i klassrummet ska öka förståelsekunskaperna. Det är ju det som är viktigt, för i kunskapskraven så står det ju inte att "eleven ska ha fått information om..." utan det står att "eleven ska ha kunskap om..." Det är en stor skillnad faktiskt.
Detta grubblande är faktiskt lite uttröttande. Därför blev jag glad av att hitta metoden peer instruction. Som på det stora hela går ut på:
1) Läraren låter eleverna får svara på en fråga med flera alternativ. Frågorna ska utmana elevernas förståelsekunskaper, där deras faktakunskaper sätts in i ett nytt sammanhang
2) Eleverna får snabbt svara på frågan, utan att diskutera med någon annan. Gärna med hjälp av ett digitalt responssystem.
3) Eleverna får sedan diskutera frågan med sina klasskamrater och övertyga dem om varför de svarade som de gjorde
4) Omröstningen tas om
5) Resultatet diskuteras i helklass
Jag tycker det är helt underbart. Särskilt inom matematiken där det annars är svårt att få eleverna att prata och diskutera matematik. När det kommer till digitala responssystem så är det många ute i bloggvärlden som rekommenderar smartboards responsystem. Men jag vill även slå ett slag för gratissidan www.mentimeter.com där man lätt kan administrera omröstningar av olika slag. Särskilt bra för de skolor som kanske inte har råd att köpa in tekniken. Här är en liten film om mentimeter:
Om man nu ska utvärdera mentimeter så är den ju väldigt lätt att komma igång med. Nackdelen är att i gratisversionen så kan man bara ställa två frågor i följd innan man måste starta upp en ny omröstning (med en ny omröstningskod). Sen kan man ju bara skriva text och inte lägga in bilder. Såklart är den begränsad, men det går. Är man bara lite kreativ så kanske man kan ha bilden i en annan flik eller låta frågan med bild stå i powerpoint och sen bara köra omröstningen på webbsidan. Deeeeet gååååår :)
/Ida
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar