torsdag 1 mars 2012

Projektarbete inlett

Idag gick startsmällen för projektarbetet, har haft introduktionslektionen med eleverna. Det gick bra. De är taggade och tycker det är spännande att arbeta på ett sätt som de inte är riktigt vana med. Lektionen började med att de fick se filmklippen som jag länkade till i förr förra blogginlägget; den om power point. Under tiden de såg klippen skulle de tänka och reflektera över två saker:

* Vilka tips kommer han med som du kan använda? Vad ska du göra samt undvika när du gör ditt föredrag?
*Hur är han som föreläsare? Vad gör han bra, vad gör han mindre bra?

Efter klippet diskuterade vi frågan gemensamt i klassen. Därefter började vi rangordna uppgiften och vad som ska göras under dessa veckor. Jag sammanställde diskussionerna på whiteborden:


Eleverna tycker uppgiften är spännande även om de samtidigt tycker det är lite läskigt. De ska ju filma och bedöma sig själva och varandra. Dessutom ska de använda facebook i skolsyfte (De har startat upp en grupp där de ska diskutera arbetsgången, vilket också är betygsgrundande).


Diskussionerna har redan börjat komma igång!


Efter att vi lagt upp det i punktform började vi tillsammans att konstruera en bedömningsmatris, de fick ett par minuter på sig att fundera över vad de tyckte var viktigt i bedömningen, därefter sammanställde vi det tillsammans:


Jag renskrev matrisen medan eleverna började faktasöka och leta reda på experiment. Experimentidéer får de från den öppna lärresuresen "Skolkemi"

Imorgon fortsätter arbetet!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar